Tuesday, August 4, 2009

H1N1 Update: Malaysian Mitigation Efforts 4 August 2009

Situasi Semasa Pandemik (H1N1) 2009 Dan Tindakan Mitigasi Kerajaan Malaysia
4 Ogos 2009

Pada 4 Ogos 2009 sejumlah 14 kes baru influenza A(H1N1) dilaporkan. Semua kes adalah kes tempatan dan warga negara Malaysia. Daripada 14 kes yang dilaporkan hari ini, 13 merupakan kejadian dari 3 kluster baru dan 1 kes sporadik atau terpencil.

Jumlah terkumpul kes influenza A(H1N1) di Malaysia sehingga 4 Ogos 2009 jam 8.00 pagi adalah sebanyak 1,460 kes dengan jumlah kematian 8 orang. Daripada 1,460 kes yang dilaporkan tersebut, 574 (39.4%) merupakan kes import dan 886 (60.6%) kes jangkitan tempatan.Daripada jumlah ini, 1,410 kes (96.5%) telah sembuh, hanya 27 kes atau 1.8% sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital di mana 10 daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Dua puluh tiga (23) orang atau 1% sedang menerima rawatan antiviral di rumah.

Daripada 10 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 3 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (1), wanita lepas bersalin (1) dan imuniti rendah (2).

Bagi 14 kes tersebut, 1 kes dirawat di Unit Rawatan Rapi dan 13 orang menerima rawatan pesakit luar.

Merujuk kepada situasi global, sehingga 4 Ogos 2009, sejumlah 189,155 kes dengan 1319 kematian telah dilaporkan daripada 168 negara. Peningkatan sebanyak 3,301 kes dengan 12 kematian berbanding dengan hari sebelumnya. Negara baru adalah Pakistan yang telah melaporkan kes pertama.

Saya ingin memaklumkan bahawa pada hari ini satu Mesyuarat Jawatankuasa Kebangsaan Antara Kementerian Mengenai Pandemik (H1N1) 2009 Bil. 2/2009, dipengerusikan oleh saya sendiri, telah diadakan pada 4 Ogos 2009 di Putrajaya. Berikut adalah keputusan mesyuarat hari ini:

  1. Mereka yang sakit perlu mematuhi nasihat-nasihat yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan. Jika perkara ini tidak dipatuhi mereka boleh menjadi sumber jangkitan kepada orang awam. Mereka yang mepunyai gejala jangkitan influenza-like illness (ILI) perlu berehat dirumah dan memakai topeng muka apabila perlu berdekatan dengan orang lain bagi mengelak penularan jangkitan serta perlu memantau tanda-tanda keterukan atau komplikasi akibat dari jangkitan ILI supaya rawatan cepat diperolehi.

  2. Pihak negeri diminta untuk mengaktifkan aktiviti pencegahan dan kawalan seperti yang telah diarahkan. Ini termasuk mengaktifkan Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Mengenai Pandemik (H1N1) 2009 di peringkat Negeri dan Daerah. Ini untuk membolehkan semua aktiviti kesedaran dilaksanakan dengan lebih berkesan dipelbagai peringkat atau agensi.

  3. Semua kes-kes yang mempunyai simptom jangkitan influenza serta mempunyai faktor risiko (mengandung, obesiti, asma, penyakit paru-paru kronik, diabetik dan golongan imuniti rendah), akan diberi rawatan antiviral influenza serta-merta tanpa perlu membuat ujian pengesahan influenza A(H1N1). Ini adalah untuk kes-kes yang dikesan dalam masa 48 jam selepas onset.

  4. Majlis Keselamatan Negara akan mengeluarkan garis panduan mengenai penutupan sekolah/institusi akibat dari penularan jangkitan influenza A(H1N1). Pengarah Kesihatan Negeri akan mengarahkan Pengarah Pelajaran Negeri untuk menutup sekolah/institusi dan seterusnya Pengarah Pelajaran Negeri akan mengeluarkan surat arahan tersebut.

  5. Kementerian Pelajaran diminta untuk membuat saringan suhu badan ke atas semua pelajar sebelum kelas dimulakan. Sekiranya pelajar didapati kurang sihat mereka ini perlu diasing dan dinasihatkan berehat di rumah serta mematuhi nasihat kesihatan.

  6. Kementerian Kesihatan diminta meningkatkan ’stockpile’ antiviral dari 10% kepada 20% dari jumlah penduduk Malaysia. Permohonan peruntukan akan diminta dari Kementerian Kewangan.

  7. Ujian influenza A(H1N1) kepada semua jangkitan ILI tidak perlu memandangkan buat masa ini 95% jangkitan ILI ini disebabkan oleh influenza A(H1N1). Ujian pengesahan jangkitan influenza A(H1N1) hanya perlu untuk kes-kes yang dirawat di hospital. Ujian 'rapid test’ influenza A(H1N1) adalah tidak digalakkan.

  8. Garispanduan kumpulan keutamaan untuk mendapat rawatan anti-viral perlu dibuat oleh Kementerian Kesihatan supaya mereka ini mendapat rawatan yang sewajarnya.

  9. Jawatankuasa Khas Kempen Media yang dianggotai oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan akan diwujudkan untuk merancang dan memastikan kempen ini dilaksanakan dengan berkesan termasuk keperluan peruntukan khas untuk menjalankan kempen ini.

  10. Kementerian Kesihatan diminta untuk meningkatkan kemudahan fasiliti perubatannya termasuk kemudahan rawatan intensif, sebagai persediaan menghadapi kemungkinan pertambahan pesakit yang memerlukan rawatan perubatan

Maklumat semasa Influenza A (H1N1) termasuk aktiviti pencegahan boleh didapati melalui laman web Kementerian Kesihatan iaitu http://www.moh.gov.my dan http://h1n1.moh.gov.my ataupun melalui Talian Hotline influenza A(H1N1) Kementerian Kesihatan 0388810200 dan 0388810300 yang beroperasi antara 8.00 pagi hingga 5.30 petang setiap hari termasuk hari cuti dan kelepasan am.

Kerajaan yakin dengan kerjasama dan penglibatan semua pihak, penularan influenza A(H1N1) di Malaysia dapat dibendung dengan sebaik mungkin untuk kesejahteraan semua.

Sekian dan terima kasih

YAB. TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN
Timbalan Perdana Menteri

Tarikh: 4 Ogos 2009

-----------oooooooo0000000000ooooooooooo------------

In Brief, during the Inter-Ministerial Meeting of the National Pandemic Influenza Task Force, the following points were reinforced:

1. CAUTION on higher risk groups:

  • Obesity
  • Pregnant women
  • diabetes or heart ailment
  • those with lung disorders e.g. asthma, chronic lung disease
  • those presenting with lung complications/pneumonia
  • those with reduced /impaired immunity
2. Affirmation that the worst case scenario projections of the H1N1 flu, can be quite large based on WHO expert projections. However, it is hoped that with our heightened surveillance and mitigation meaasures, we can reduce the impact to reasonable statistics.

3. Influenza-like illness (ILI) are now almost all due to H1N1 flu, as 95% of all ILIs surveyed through sentinel-sampling over the past two weeks have been found to be H1N1.

4. Therefore it is now recommended that there should not be any testing for the H1N1, for flu-like illness. If symptoms are mild, then social distancing, self quarantine, and proper personal hygiene is recommended. There is no need to be hospitalised. Tamiflu is not recommended for mild flu symptoms and those without signs of extensive or lung involvement.

5. If symptoms are more severe, or if risk factors are associated, then antiviral treatment can be started promptly, without waiting for the confirmatory H1N1 test results. It is recommended that treatment protocols should be complied with to accord with the updated guidelines established by the MOH. Treatment with Tamiflu should be commenced within 48 h for the best benefits. Those with severe features shold be treated aggressvely with double dose therapy i.e. 150 mg BID for 5 to 10 days.

6. Use of Tamiflu (oseltamivir) should be strictly monitored and patients requiring such treatment should be notified and registered with the MOH. This is to forestall the possibility of resistant strains developing. The government is increasing its stockpile of antiviral medicines to an additional 10% of the population (i.e. a total of about 5.5 million dose regimens)

7. Vaccines have been booked, but would not be available as yet until perhaps end of the year.


--------------ooooooooo00000000000ooooooooooo-------------------


No comments: